onsdag den 18. april 2012

Rotationskøkken

Vi har idag arbejdet med kommunikation, samarbejde og planlægning i køkkenet. Vi startede med et afsnit af Meyes "Resaturant bag tremmer" hvor det store tema er hvordan de har svært ved at arbejde og kommunikere i deres grupper.
Det lagde en god bund til en god debat om, hvordan vi arbejder her i vores køkken og hvad vi måske kan gøre for at blive dygtigere.
Hver gruppe på 2 pers skulle ud fra en forudbestemt mængde råvarer lave en hovedret ud fra"hovedet" samt en tegning på hvordan den skulle anrettes.

Arbejdet i køkkenet foregik ved at gruppen gik igang med deres ret og efter ca 15 min. roterede de, så de kom til en ny station og skulle igang med en ny ret. Øvelsen bestod i at kunne overlevere arbjedet og gennemgå retten, så der kunne arbejdes videre de næste 15 min.
Der blev roteret 3 gange og der var nogle informationer der gik tabt i processen og det var ikke alle der blev færdige til det aftalte tidspunkt.
På denne måde mærkede eleverne, hvor vigtgt det er at få fortalt så meget og præcist som muligt og ikke mindst at spørge, hvis der er noget man ikke forstår eller har prøvet før.
De fandt også ud af, at det var meget nemmere at spørge en anden, hvis man var i tvivl om noget, da de fleste jo viste hvad der skulle ske med retten.
Så Kommunikationen må og kan ikke undervurderes i køkkenet :-)

Der bliver overleveret.....






Retterne. Nogle anrettet af "ejerne" og den anden af dem der stod med retten på aflveringstidspunktet.








Ingen kommentarer:

Send en kommentar